In sìm' a la veritê e a la buśìa in dal sèins extra-morêl

Da Wikipedia.


C'l artìcol chè 'l è scrit in Carpśàn Emiliàn

In sìm' a la veritê e a la buśìa in dal sèins extra-morêl (La verità e la menzogna nel senso extramorale in itagliàn, Über Wahrheit und Lüge im außermoralischen Sinn in tedèsch) l'è n ōvra mìa finìda dal tudès'c Nietzsche scrìta tra 'l 1872 e 'l 1873.

Sunt

Al Nietzsche al taca col critichèr la manìa 'd nuèt'r òm ed sintìr-es sèimp'r al sèinter edl univèrs; al va avànti pò col spresèr l'inteligìnsa e la cgnusèinsa, ch'i n'servirèven èter che p'r i biśògn ed vìver ed 'l òm e 'd relasiunèr-es cun chi èter. La lengva la n'sarèv mìa precìśa in dla só lògica traspuśisiòun di fât.

A 'n sert punt al Nietzsce al stròlga dū piàṅ, in dû i s pólen catèr quìli ch' a ciamòm el veritê: al piàṅ morêl, e quèl extra-morêl.

«
In irgend einem abgelegenen Winkel des in zahllosen Sonnensystemen flimmernd ausgegossenen Weltalls gab es einmal ein Gestirn, auf dem kluge Tiere das Erkennen erfanden. Es war die hochmütigste und verlogenste Minute der "Weltgeschichte": aber doch nur eine Minute. Nach wenigen Atemzügen der Natur erstarrte das Gestirn, und die klugen Tiere mußten sterben. – So könnte jemand eine Fabel erfinden und würde doch nicht genügend illustriert haben, wie kläglich, wie schattenhaft und flüchtig, wie zwecklos und beliebig sich der menschliche Intellekt innerhalb der Natur ausnimmt. Es gab Ewigkeiten, in denen er nicht war; wenn es wieder mit ihm vorbei ist, wird sich nichts begeben haben.»
(DE)(La prìma pert 'd al scrìt, 1873)
«
A gh' era na volta, da na quelc pert in cl univèrs stremnê in tant luśèint sistéma solêr, na stèla in dû, lè śvèin, soquànti besti inteligìnti, i strulghèven al capìr. 'L è stê al mumèint piò arugànt e buśièrd ed la "storia 'd al mond": mo però 'l era stê sól un minùt. Dòp che la natùra l' ìva tirê un quèlc respìr, cla stèla lè la s ferdèva e la s giasèva, e a 'l besti inteligìnti a gh' tuchèva 'd cherpèr. - Un quelchidùn al prèv anca cuntèr na fóla acsè mo però listès al n' avrèv mìa spieghê abàsta quant e puvrèta, cunfùśa e pruviśòria, quant inùtil e stremnêda, la sia l' inteligìnsa 'dl òm dèintr' a la natùra. A gh' era stê soquànti eternitê 'd tèimp che questa chè la nn' eśistìva gnànca, e quand l' è 'ndèda dapertùt cun al capìr 'dl òm, gnìnta listès a nne sucedarà...»
(MUD)

«
L'intelletto, come mezzo per la conservazione dell'individuo, dispiega le sue forze principali nella finzione, giacchè questa costituisce il mezzo che permette agli individui più deboli, meno robusti, di conservarsi, essendo loro negata la lotta per l'esistenza da combattersi con le corna e con le zanne aguzze degli animali feroci. Nell'uomo quest'arte della finzione giunge al culmine: qui l'illudere, l'adulare, il mentire e l'ingannare, ... il mascherarsi, il celarsi dietro le convenzioni, il recitare la commedia davanti agli altri e a se stessi ... sono la regola e la legge.
Cos'è dunque la verità? Un mobile esercito di metafore, metonimie, antropomorfismi, in breve una somma di relazioni umane che sono state potenziate poeticamente e retoricamente, che sono state trasferite e abbellite, e che dopo un lungo uso sembrano a un popolo solide, canoniche e vincolanti: le verità sono illusioni di cui si è dimenticata la natura illusoria. ...
Io sono ancora alla ricerca di un filosofo medico, nel senso eccezionale della parola - inteso al problema della salute collettiva di un popolo, di un'epoca, di una razza, dell'umanità -, che abbia in futuro il coraggio di portare al culmine il mio sospetto e di osare questa affermazione: in ogni filosofare non si è trattato per nulla , fino ad oggi, di "verità", ma di qualcos'altro, come salute, avvenire, sviluppo, potenza, vita.»
(IT)(Soquànti ètri pert 'd al scrìt, 1873)
«
L'inteligìnsa, fin quànd la servìs a mantgnìr in vìta 'l òm, la s dróva sovertùt in dal strulghèr la buśìa, vist che quèsta chè la permèt a quī piò śmunt e meno robùst 'd armàgn'r in vìta, cunsiderê che chi lór i n' pólen mìa lutèr cui còren u anca cui dèint puntû 'd al besti catìvi. In dl òm cl' èrt chè 'dla buśìa la cata la só vèta: 'l è propi chè che 'l travistìr-es, al quacèr-es dedrê a 'l cunvensiòun, fer la cumédia davànti a chi èter e anc' a se stès... al dvèinta la règla e la léś.
Cuś' ē-la dòunca la veritê? 'N batajòun mai fér'm ed manéri 'd dir, ed costrusiòun a forma 'd òm, ed relasiòun tra i òm putensièdi da la puveśìa e da la retòrica, purtèdi in sà e fati bèli, e che dòp 'd avér-i druèdi, i s pèren ciùnti, drìti e ubligatòri: el veritê egl' ìn dagl' iluśiòun ch' a s sòm e-śmindghê ch' a gl' ìn dal bali. ...
Mè a sun incòri adré a serchèr un filòśuf dutōr, ind un sèins 'd ecesiòun 'd la paróla - ch' al sia interesê a guarìr la ginta tuta insèm, al só tèimp, la só rasa, l' umanitê -, ch' al gh' la cavìs in dal futùr ed verifichèr quel ch' a pèins e ch'l andìs dgènd: in tùt i filuśufèr, in fin a incō, a n' s è brìśa descurû ed la veritê, mo invéci a s è ciacarê 'd èter quèl, cuma 'd la salùt, 'd al futùr, 'd al śvilòp, 'dla putèinsa, 'dla vìta.»
(MUD)

Vóś lighèdi

Colegamèint estèren